Posiadasz mail w telefonie? No pewnie, że masz! A
aplikacja Messenger? Z pewnością też się znajdzie. O funkcji SMS nie warto
wspominać, bo to już norma. Wysyłanie wiadomości do znajomych to codzienność,
która nie stanowi dla nas problemu – a co jeśli mamy skontaktować się z
profesorem prowadzącym zajęcia?
fot. http://i.wp.pl/a//f/jpeg/32909/file.mail-pracownik-wysylanie.jpeg |
Dziś bardzo często komunikujemy się za pomocą krótkich
wiadomości przesyłanych za pośrednictwem Internetu czy komórki – zazwyczaj mają one charakter potoczny. Nie
zwracamy uwagi na poprawność udostępnianych treści pod względem stylistyki,
składni, ortografii czy interpunkcji. Nasze treści wzbogacone są o emotikony,
które często są istotne w kontekście przekazywanej informacji. Rzecz ma się jednak inaczej, gdy piszemy do
wykładowcy.
Oto
10 przykazań kulturalnego i skutecznego kontaktowania się z wykładowcą w formie
elektronicznej:
1. Pisz
tylko z oficjalnej skrzynki mailowej – np. jankowalski@onet.pl. Unikaj pisania ze skrzynek o nazwie,
która może się źle kojarzyć (dziunia19@wp.pl)
– to nieprofesjonalne.
2. Nie rozpoczynaj maila wyrażeniem „Witam”. Zastosuj
oficjalną formę grzecznościową, np. Szanowny Panie Doktorze, Szanowna Pani
Profesor. Jeśli wykładowca do
którego się zwracasz posiada dodatkowy tytuł – np. dr hab. – pomiń to.
3.
Upewnij się do kogo piszesz! Sprawdź czy wykładowca ma tytuł profesora, doktora
czy magistra – popełniony błąd na początku wiadomości może
skutkować w negatywnym rozpatrzeniu prośby, z którą się zwracamy.
4. Po
oficjalnym powitaniu stawiamy przecinek, wciskamy ENTER i przechodzimy do
głównej treści maila. Akapit można zacząć od sformułowania:
„Zwracam się z uprzejmą prośbą..”. Treść maila powinna być zwięzła i na temat.
Unikajmy rozwlekłego pisania – zniechęci to do czytania wiadomości.
5.
Załącznik – jeśli treścią
maila ma być wniosek/ oficjalna, dłuższa informacja – lepiej załącz ją w
dodatkowym pliku.
6.
Oficjalna forma pożegnania –
stosuj wyrażenia tj.: „Z wyrazami szacunku”, „Z poważaniem”.
7. Pamiętaj
żeby się podpisać! Jeśli wykładowca nie umawiał się z Tobą na
kontakt – warto dodać rok i tryb studiów oraz kierunek.
8. Pamiętaj
o poprawnej polszczyźnie! Wiadomość nie może zawierać błędów
ortograficznych czy interpunkcyjnych. Przeczytaj na głos treść maila i oceń czy
brzmi poprawnie pod względem składniowym.
9.
Podobne zasady stosuj przy pisaniu wiadomości SMS –
nawet jeśli masz przekazać krótki komunikat, wymienione zasady są obowiązujące.
10.
Na mail zawsze jest pora! W przypadku smsów trzymajmy się
określonych godzin: między 9:00 a 19:00 śmiało możemy je wysyłać.
Pamiętaj, że wiele zależy od Twojej relacji z wykładowcą.
Jeśli mimo przyjacielskiego kontaktu użyjesz oficjalnej formy – zrobisz dobre
wrażenie i zyskasz pozytywny stosunek prowadzącego zajęcia. Nie piszesz przecież bez powodu! :)
Z nami każdy student w Poznaniu nauczy się pisać odpowiednie maile do wykładowców!
Z nami każdy student w Poznaniu nauczy się pisać odpowiednie maile do wykładowców!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz