środa, 15 kwietnia 2015

Tu kicia2502@buziaczek.pl: kiedy się widzimy doktorku? Krótki poradnik pisania wiadomości do wykładowców.

Posiadasz mail w telefonie? No pewnie, że masz! A aplikacja Messenger? Z pewnością też się znajdzie. O funkcji SMS nie warto wspominać, bo to już norma. Wysyłanie wiadomości do znajomych to codzienność, która nie stanowi dla nas problemu – a co jeśli mamy skontaktować się z profesorem prowadzącym zajęcia? 

fot. http://i.wp.pl/a//f/jpeg/32909/file.mail-pracownik-wysylanie.jpeg



Dziś bardzo często komunikujemy się za pomocą krótkich wiadomości przesyłanych za pośrednictwem Internetu czy komórki – zazwyczaj mają one charakter potoczny. Nie zwracamy uwagi na poprawność udostępnianych treści pod względem stylistyki, składni, ortografii czy interpunkcji. Nasze treści wzbogacone są o emotikony, które często są istotne w kontekście przekazywanej informacji. Rzecz ma się jednak inaczej, gdy piszemy do wykładowcy.

Oto 10 przykazań kulturalnego i skutecznego kontaktowania się z wykładowcą w formie elektronicznej:

1. Pisz tylko z oficjalnej skrzynki mailowej – np. jankowalski@onet.pl. Unikaj pisania ze skrzynek o nazwie, która może się źle kojarzyć (dziunia19@wp.pl) – to nieprofesjonalne.  

2. Nie rozpoczynaj maila wyrażeniem „Witam”. Zastosuj oficjalną formę grzecznościową, np. Szanowny Panie Doktorze, Szanowna Pani Profesor. Jeśli wykładowca do którego się zwracasz posiada dodatkowy tytuł – np. dr hab. – pomiń to.

3. Upewnij się do kogo piszesz! Sprawdź czy wykładowca ma tytuł profesora, doktora czy magistra – popełniony błąd na początku wiadomości może skutkować w negatywnym rozpatrzeniu prośby, z którą się zwracamy.

4. Po oficjalnym powitaniu stawiamy przecinek, wciskamy ENTER i przechodzimy do głównej treści maila. Akapit można zacząć od sformułowania: „Zwracam się z uprzejmą prośbą..”. Treść maila powinna być zwięzła i na temat. Unikajmy rozwlekłego pisania – zniechęci to do czytania wiadomości.

5. Załącznik jeśli treścią maila ma być wniosek/ oficjalna, dłuższa informacja – lepiej załącz ją w dodatkowym pliku.

6. Oficjalna forma pożegnania stosuj wyrażenia tj.: „Z wyrazami szacunku”, „Z poważaniem”.

7. Pamiętaj żeby się podpisać! Jeśli wykładowca nie umawiał się z Tobą na kontakt – warto dodać rok i tryb studiów oraz kierunek.

8. Pamiętaj o poprawnej polszczyźnie! Wiadomość nie może zawierać błędów ortograficznych czy interpunkcyjnych. Przeczytaj na głos treść maila i oceń czy brzmi poprawnie pod względem składniowym.  

9. Podobne zasady stosuj przy pisaniu wiadomości SMS – nawet jeśli masz przekazać krótki komunikat, wymienione zasady są obowiązujące.

10. Na mail zawsze jest pora! W przypadku smsów trzymajmy się określonych godzin: między 9:00 a 19:00 śmiało możemy je wysyłać.

Pamiętaj, że wiele zależy od Twojej relacji z wykładowcą. Jeśli mimo przyjacielskiego kontaktu użyjesz oficjalnej formy – zrobisz dobre wrażenie i zyskasz pozytywny stosunek prowadzącego zajęcia. Nie piszesz przecież bez powodu! :)

Z nami każdy student w Poznaniu nauczy się pisać odpowiednie maile do wykładowców!

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

FORMULARZ KONTAKTOWY

Nazwa

E-mail *

Wiadomość *